Groetjes van Jessica en Gwendolin


dinsdag 28 oktober 2008

Mount Everest Basecamp Trekking (Deel 4)

Dag 8 Dragnag - Phortse

Ondanks dat ik de avond ervoor een erg lastige beslissing moest nemen, wist ik de volgende morgen dat ik de juiste beslissing had genomen. Ik voelde me nog niet helemaal fit. Een beetje slapjes maar dat ging helemaal goed komen. Ik kon in ieder geval uitslapen tot een uur of 07.00 uur, wel te verstaan, en hoefde niet als de rest om 04.00 uur op.
Ondanks dat we moesten dalen (van 4700m naar 3810m) is het een redelijk zware dag. Het is vooral erg veel naar beneden naar de rivier lopen en dan weer omhoog lopen en dat een stuk of 7 a 10 keer per dag. Dat noemen ze dan "Nepali flat". Yeah right! Onderweg kreeg Gerry nog de schrik van zijn leven. Een rotsblok met een diameter viel naar beneden en het scheelde maar een haartje.Het was dan ook 5 uur lopen maar ik heb samen met Gerry rustig aan gedaan want mijn conditie was niet optimaal. Eenmaal aangekomen bij het hostel hebben we dat helemaal goedgemaakt met een lekkere pizza en een warme chocolademelk.

Dag 9 Phortse - Dingboche
Wat werd ik de volgende dag heerlijk wakker! Weer een keer onder de 4000 meter slapen is erg goed voor je nachtrust. Maar helaas was het van korte duur, want we moesten weer stijgen naar 4410 meter. Dingboche was onze bestemming vandaag. 6 uur lopen, ditmaal.
Ik voelde me erg goed en het lopen ging dan ook goed ondanks dat we moesten stijgen. Niet zo veel rivieren. Dat scheelt een hoop.
Vlak langs Dingboche komen we langs een heel lief klein dorpje wat er heel mooi uitziet door de verschillende kleuren bomen en struiken en de kleine yakjes die rondlopen. Ze schrikken meer van ons dan wij van hun. We zien zelfs een yak welke een pak oatmeal heeft gevonden. Erg grappig. Als we aankomen, komen we gelijk de rest van de groep tegen. Ze hebben het overleefd! Ze zijn niet ondergesneeuwd. hihi.
Verhalen worden uitgewisseld en merk al snel dat ik de juiste beslissing heb genomen om niet de Cho-la pas te lopen. 11 uur lopen en het was geen "piece of cake". Bij het guesthouse aangekomen horen we dat de yaksteak hier erg lekker is. Dat bewaar ik dan maar voor vanavond maar Gerry gaat gelijk aan de yak steak.
We zien ook nog even dat de slager langs komt. Met z'n grote mes hakt hij een stuk geit af en geeft het aan de eigenaar van het guesthouse. Erg grappig om te zien.
Na een heerlijke avondmaaltijd en een potje klaverjassen duikt iedereen weer vroeg zijn bed in.

Geen opmerkingen: