Groetjes van Jessica en Gwendolin

vrijdag 31 oktober 2008

Chitwan: Het jungle avontuur

Na een paar dagen gerelaxt te hebben was het weer tijd voor wat actie. Niks doen konden we natuurlijk ook thuis doen en als je in Nepal bent moet je gewoon naar Chitwan National Park.
Dit is een nationaal park. Een jungle met heel veel tropische flora en fauna.
We gingen naar Bishnu (onze travelagent)zodat hij alles kon gaan regelen. Bus, hotel en alle excursies en zo begon ons avontuur...

Dag 1
Het was weer vroeg opstaan om de bus te halen. 06.00 uur opstaan en rond 06.30 uur vertrokken naar de bussen. Eerst nog even zoeken. Jammer genoeg is er maar 1 organisatie die naar Chitwan gaat en die bussen zijn vooral op Nepalees formaat gemaakt. We zaten helemaal achterin de bus we konden alleen onze benen niet kwijt, maar schuin zitten dat helpt een hoop. De weg ernaarheen was niet echt comfortabel te noemen. De weg was niet altijd geasfalteerd dus af en toe gaten in de weg was geen bijzonderheid maar een gewoonte. Af en toe was het zo erg dat we omhoog gelanceerd werden, maar ach 6 uur in de bus is te doen.
We werden opgehaald met een open jeep (wat erg leuk was!) en werden gebracht naar ons hotel waar we toch wel verbaast over de luxe die we in ons hotel kregen. Een mooie badkamer en het zag er allemaal erg goed uit. Eerst even lunchen en om 16.00 kregen we een wandeling door het dorp, een erg authentiek dorpje waar echt nog alles met de hand werd gedaan. Nog een stukje door het bos gelopen wat aan de rand van het dorp lag. Onderweg kom je dan olifanten tegen met toeristen bovenop. Om olifanten op je pad tegen te komen is zowiezo al een rare ervaring. Een soort van mede-voetganger. hihi.
Na het eten zijn we naar een dansvoorstelling gegaan van de plaatselijke bevolking. Wederom met de open jeep wat toch wel heel leuk was doordat je alle sterren kon zien. De voorstelling was erg leuk om te zien en aan het eind danste gwen ook nog even mee met andere toeristen en de dansers. Daarna werden we weer teruggebracht naar ons hotel.

Dag 2
Om 07.30 uur hebben we ontbeten en om 08.00 uur vertrokken we voor onze kanotrip in het park. Eerst nog tickets kopen en daarna naar de kano's. Niet de oude vertrouwde kano's van plastic zoals iedereen ze kent maar een echte houten kano en uit 1 boom gehaald. We hoefden verder weinig te doen hij werd aangestuurd door iemand die op de kano stond als een soort van italiaanse gondelier. We verveelde ons niet, we zagen genoeg. Heel veel vogels gezien. IJsvogels, Toekans (ja, die van Van der Valk!). Heel veel exotische vogels in ieder geval. Te veel om op te noemen en zelfs een Gharial (een soort kleine krokodil) en een paar normale krokodillen die aan het zonnebaden waren. We hadden geluk dat we deze tegenkwamen want vaak genoeg is men te luidruchtig en zijn de krokodillen niet te zien. Na deze mooie kanotocht door de jungle. Gingen we weer een stukje lopen. We kwamen onder andere termietenheuvels tegen van soms wel anderhalf tot 2 meter. Daarna zijn we door gegaan naar het "Elephant Breeding Centre".
Hier worden de kleine olifantjes gehouden sommige wat ouder dan de andere maar erg leuk om te zien. De kleinste telg die daar rondliep, liep los want ze zou toch niet ver van haar moeder willen zijn. Gwen wilde haar toch wel aanraken, dat was wel heel bijzonder. Mij niet gezien. Ja, het zijn toch wilde dieren. De vrouw die na gwen hetzelfde wou doen werd dan ook door het olifantje weggeduwd en mocht niet in de buurt komen.
Na het "Elephant Breeding Center" was het tijd voor de Elephant Shower. Dit betekend: Je gaat op een rug zitten van een olifant en wordt natgespoten door een olifant.
We hadden allebei onze bikini al 's morgens aangetrokken. Er was een soort opstapje zodat we makkelijk op de olifant konden stappen. Wel heel raar want je stapt wel op een groot beest en je weet niet wat hij gaat doen, maar het ging allemaal goed.
Onze olifantenman begon dan als een aap te stampen en geluiden te maken en dan natgespoten worden door de slurf van een olifant. Een hele leuke ervaring. Daarna zijn we nog gewoon wat gaan zwemmen en daarna was het tijd voor de lunch.
Na de lunch was het tijd voor onze olifantenrit. Dit betekent in een bakje zitten met vier mensen en daar gaan we dan. Het was verre van comfortabel maar wederom genoeg gezien.
We moesten wel heel stil zijn maar we zijn wel een aantal wilde neushoorns tegengekomen. Zelfs een klein baby neushoorntje met moeder en verder zijn we nog wat herten tegengekomen. Na anderhalf uur op de olifant zitten was je toch ook wel blij dat we eraf waren.
Daarna was het tijd voor een nacht in de jungle. We zouden vanavond in de towerroom slapen.
Rond 17.00 uur gingen we erheen. Dit keer niet met de open jeep maar met de motor. En nee, een helm wordt er niet gedragen in nepal, dus het was hopen dat hij een beetje goed kon rijden.
Het ging allemaal goed en daar kwamen we dan aan. Midden in de jungle in een cabin die 5 meter van de grond lag. Er was geen luxe maar het was erg leuk. We hebben onder andere een aantal herten gezien, neushoorns gehoord die aan het vechten waren en laat in de avond een beer gezien vanuit onze towerroom. 'S-avonds hebben we nog gegeten bij een familie in het dorp met heerlijke lokale vis en roxi (eigen gebrouwen alcoholische drank). We zijn vroeg gaan slapen want als het eenmaal donker is, zie je weinig.

Dag 3
Om 06.00 uur zijn we ons bed uitgestapt om, om 06.15 uur een wandeling te maken. We kwamen sporen van een tijger tegen. Deze tijger had een paar dagen geleden een baby neushoorn gedood. Verder hoorde we ook nog neushoorns maar door het geluid van onze begeleider (hij klapte met zijn stok keihard tegen een boom. (Hij deed dit express!)) schoten de neushoorns ervandoor. Het was een bijzondere wandeling want het was vooral van belang om erg stil te zijn. Eenmaal terug merkte we allebei dat we aardig onder de bloedzuigers zaten. Gwen wat meer dan ik, maar ach dat overleefde we wel weer. We werden weer teruggebracht met de motor en om 09.00 uur stonden we weer bij de bus om richting Kathmandu te gaan.
We hadden gelukkig nu een bus met genoeg beenruimte en de busreis van 6 uur ging erg snel.

Gonda zei

Meesterlijke foto van die olifant die jullie nat spuit!!