Groetjes van Jessica en Gwendolin


vrijdag 19 december 2008

Prive... Jessica

Een anoniem persoon liet een tijdje geleden dit berichtje achter als onderdeel van een reactie op 1 van onze logjes;

'PS. kunnen jullie ook eens vertellen hoe jullie het nu ervaren om zo'n tijd van huis te zijn? Wat mis je (ook met het oog op de komende feestdagen?) wat mis je totaal niet? Ben je veranderd de afgelopen tijd?'

Omdat we niet de beroersten zijn, willen we graag gehoor geven aan een oproep van 1 van onze lezers. Hier moet echter wel onderscheid gemaakt worden tussen mij en Jessica, want niet iedereen ervaart het op zijn eigen manier, daarom zullen we elk onze eigen ervaring vertellen.

Jessica
Een lange tijd van huis is natuurlijk niet altijd leuk maar het heeft zijn positieve en negatieve kanten. We hadden het voordeel dat we de meeste van de tegenslagen (trein rusland - mongolie) in het begin hadden meegemaakt. Dat wapend je wel tegen bepaalde tegenslagen.
De negatieve kanten van het vele reizen is wel dat je inderdaad familie en vrienden erg gaat missen. Gezellig met vrienden wat drinken of bij je ouders langsgaan en gewoon een kopje thee te gaan drinken. Dat is iets wat niet mogelijk is.
Ik dacht ook dat ik ook het eten wel erg zou missen maar dat valt erg mee. Natuurlijk een lekkere gehaktbal gaat er wel in, of gewoon appelmoes en met sinterklaas natuurlijk de pepernoten en kruidnootjes, maar het voordeel van het reizen is wel dat je heerlijke dingen kan gaan proeven. Soms proeft het eten hier dan ook veel lekkerder dan in Nederland. Dit komt vooral omdat veel groenten en fruit niet in kassen wordt gekweekt en dieren vrij buiten rondlopen. Van jammie wafels tot heerlijk thais eten tot heerlijk vlees en vis.
Ik kan nog wel even doorgaan over het lekkere eten hier (zelfs de krekels zijn hier lekker!), maar dan kan ik niks meer schrijven over de rest, maar de conclusie is:"Het eten is hier heerlijk!".
Ook merk je na ongeveer 3 maanden dat je vooral de regelmaat mist. Het gewone. Een cd'tje luisteren, beetje gamen, of een lekker lui op de bank zitten met een filmpje en zelfs werk mis je. Toch een vorm van regelmaat want tijdens het reizen is elke dag anders. Je weet gewoon niet, wat je de volgende dag gaat meemaken of waar je verzeild in raakt of welke mensen je gaat ontmoeten.

De positieve kanten van het reizen is dus ook dat je niet weet wat er die dag gaat gebeuren en dat je gewoon heel veel nieuwe mensen ontmoet die totaal nieuwe inzichten geven. Je gaat zelfs nederland uit een ander oogpunt zien. Je ziet dingen die zo verbazingwekkend mooi zijn, dat ze eigenlijk niet te beschrijven zijn (we proberen het toch!) en je doet dingen die een jaar geleden nog onwerkelijk waren. Je komt in aanraking met nieuwe culturen en ziet eigenlijk dat wij juist gelukkig moeten zijn met de maatschappij waar we in leven, (oke het kan altijd beter, maar toch!). Vaak sta ik dan ook wel stil bij de gedachte dat ik een geluk heb om deze reis te kunnen maken en al deze dingen kan meemaken.
En inderdaad reizen veranderd je ook zowel qua uiterlijk (we zijn allebei afgevallen), als innerlijk.
Zoals ik ook al vertelde, krijg je nieuwe inzichten en leer je hier ook van, maar ook van het reizen zelf. Ik ben opener naar mensen toe en heb er aardig wat levenservaring door gekregen, je weet hoe je bepaalde dingen aan moet pakken. Verder weet ik het eigenlijk niet, dit is toch altijd wel moeilijk te zeggen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk was en zoals je gemerkt hebt, we vinden het erg leuk om reacties op onze blog te krijgen.

Geen opmerkingen: