Groetjes van Jessica en Gwendolin

zaterdag 13 december 2008

Tempels, heel veel tempels

We stapten rond 12.00 uur middernacht het vliegtuig in. Gelukkig was het erg rustig waardoor we allebei 3 stoelen voor onszelf hadden om op te slapen, maar van slapen kwam echter weinig terecht.
Zodra we op waren gestegen kwamen ze eerst langs met nootjes en drinken en een halfuurtje later kwamen ze ook nog langs met een hele maaltijd en als echt nederlander sla je een gratis maaltijd niet af, natuurlijk. Rond 02.00 uur 's-nachts en konden we eindelijk een poging doen om te slapen.
Anderhalf uur later was het alweer tijd om wakker te worden. We gingen landen.

Luxe en kerst
Bangkok vliegveld was erg modern. Vooral als je vanuit India komt is het een erge schok. Het leek wel futuristisch. Alles was superschoon en supermodern. Na deze schok was het een stempeltje halen bij de douane en we mochten thailand. We hadden van Marcel, instructie gehad om de taxi te nemen. Het goedkoopst en makkelijkst.
Onderweg waren we weer geschokt door de mega hoge wolkenkrabbers, snelle auto's en verkeer dat eindelijk harder ging dan 60 kilometer per uur. Geen chaos meer. Daar waren we toch wel heel erg blij mee. We werden afgedropt bij ons hotel. Hotel Atlanta. Basic kamers maar de foyer had iets weg van de jaren 60. Sinatra zou zo van de trap kunnen lopen. En zelfs een zwembad.
Nadat we even geslapen hadden, gingen we samen met Marcel de stad bekijken. We zaten bij het toeristische gedeelte en je kon je alles wensen. Links een Mc Donalds, rechts een Burger King, rechtdoor een Pizzahut. Nou ga maar door. Wat je ook maar bedenkt ze hebben het hier.
Marcel ging ons de shoppingmalls (winkelcentrums) laten zien, maar eerst met de skytrain. Een soort van metro maar dan boven de stad. Na 5 minuten sta je dan tussen de shoppingmalls. Overal shoppingmalls. Ze hadden zelfs het grootste shoppingmall van Azie. Zo groot dat je een paar weken nodig hebt om alle winkels te zien. Vaak kwamen we ook winkels tegen die we wel kenden van naam maar ze vooral langs kwamen in amerikaanse films en series. Winkels met namen zoals de Dairy Queen en Dunkin Donuts. Hierna zijn we in 1 van de shoppingmalls gaan eten bij een italiaans restaurantje.
'S-middags zijn we weer richting het hotel gegaan en hebben even lekker geluierd bij het zwembad.
'S-avonds zijn we weer richting het centrum gegaan om wat lekkers te gaan eten en genieten van alle lichtjes die hier opgehangen zijn. Ondanks dat het merendeel van de bevolking budhistisch is, wordt hier wel aan kerst gedaan. Overal worden lichtjes opgehangen. Niet in Nederland zoals met een kerstboom. Nee hier worden gigantische kerstbomen opgetuigd voor shoppingmalls en langs de weg is ook alles met lichtjes versierd. Voor "Central World"(grootste shoppingmall van azie) staat een gigantische boom met lichtjes en versieringen eromheen. 's-avonds is het daar dan ook een drukte van belang. Overal staan foto's te maken. Met de boom, met de boom en zichzelf, ga maar door. Het lijken net chinezen die van alles een foto willen maken.
Onderweg komen we ook een toren tegen met cola blikjes in de vorm van een kerstboom van een aantal meters hoog en er is zelfs een boom bestaand uit alleen maar cd's. Verbazingwekkend mooi!

Goud, goud en nog eens goud.
De volgende dag zijn we na een boterham met kaas (Ja, marcel had belegen kaas weten te scoren met bruin brood) richting het Grande Palace gegaan. Met de taxi gingen we richting het paleis. De goedkoopste optie (rond 1 euro). We werden afgedropt maar er kwam iemand naar ons toe met de melding dat het paleis 's-ochtends was gesloten. Hij gaf ons instructies wat we ondertussen konden gaan doen en hield een tuk-tuk voor ons aan die ons voor 10 bath (20 eurocent) 3 tempels liet zien. Dit was toch wel erg goedkoop, we waren toch wel een beetje achterdochtig maar ach het zou een speciale actie zijn.
Eerst gingen we naar een tempel met een gigantische buddha van ongeveer 30 meter en wat voor het grootste gedeelte uit bladgoud bestond. Erg indrukwekkend. We gingen weer onderweg met de tuk-tuk naar de volgende tempel. We stapten uit bij onze bestemming en waar waren we nu? We stonden voor een tailor shop (winkel die pakken maakt). Ja, hoor we waren er mooi ingetuind, maar we gingen toch echt niet bij de tailor shop naar binnen. We gaven de jongen 10 bath, waar natuurlijk bij geprotesteerd werd want nu was het opeens 50 bath. We pakten nu maar zelf de taxi naar de Golden Mountain, een stuk goedkoper en sneller en het paleis was nog niet open. De Golden Mountain is eigenlijk gewoon een tempel die op een soort van heuvel is gebouwd en van erg veel goud is. Mooi maar niet echt super boeiend aangezien we al aardig wat tempeltjes hadden gezien, maar nu konden we dan eindelijk naar het paleis.
Helaas was het al 15.00 uur 's middags en ging het paleis al om 16.00 uur dicht. Dat was wel balen maar het was het allemaal waard.
Zoveel goud en mooie gebouwen. Als je in Bangkok bent, zeker een aanrader. Er was ook nog een tempel met de Emerald Buddha (50 centimer groot). Deze zat boven op metershoge stapels met goud en diamanten. Deze Buddha scheen heel erg bijzonder en erg oud te zijn en was ook nog eens de tempel van de koninklijke familie. We waren er nu eindelijk dachten we, maar nee hoor nog meer gebouwen maar die hadden ook veel weg van engelse gebouwen, wat ons wat minder intresseerde.
Na het paleis besloten we met de boot richting het visrestaurant te varen. Dit lag aan de overkant. De boten hier worden net als de bussen gezien als openbaar vervoer wat het heel makkelijk maakt om naar de andere kant te komen als je niet in de file terecht wil komen.
Na heerlijk aan het water hebben gezeten zijn, zijn we weer terug gegaan maar nu richting de flowermarket. Erg mooi allemaal met allerlei verschillende bloemen en echt supergoedkoop. Voor een bos rozen betaalde je maar een euro. We verbaasde ons over alle prijzen en alle mooie bloemen. Na een halfuurtje hadden we het alweer gezien en gingen we richting het hotel want het was alweer laat.

Dag 3
Onze laatste dag in Bangkok besloten nou eens geen tempeltjes te bezoeken. We gingen naar de dierentuin vandaag. Er was van alles. Van vogels tot beren, tijgers (wel met stress, dat was dan wat minder), leeuwen, slangen en heel veel verschillende schildpadden. Aapjes konden ook niet ontbreken natuurlijk. Na een leuk dagje dierentuin liepen we richting de uitgang van de dierentuin maar het hek zat dicht. Opeens kwamen er politieauto's langsrijden met sirene lampen aan en hele dure auto's. We dachten waarschijnlijk ministers of hoge generalen want ze hadden veel speldjes op. En een kwartiertje later ging het hek weer open en mocht ook al het verkeer weer gaan rijden. Onderweg kwamen we ook nog een lokale foodmarket tegen. Deze stond op een groot plein onder een tent. Je kon van alles proeven en daar maakte we natuurlijk gebruik van. We hebben dingen geproefd waar ik soms geen idee van had, wat het nou was. Ze hadden ook een soort zoete rijst met garnalen en suiker. Superlekker! Hele varkens werden er zelfs gebraden.
Daarna hebben we nog even gerelaxt en daarna was het de volgende dag onderweg naar Chang Mai (noordelijke stad Thailand) met het vliegtuig.

We vermaakten ons daar wel. Na deze leuke