Groetjes van Jessica en Gwendolin

zaterdag 31 januari 2009

Kata Beach

Met moeite kwam iedereen uit bed. Ja, 05.00 uur is wel erg vroeg maar ach we zouden vliegen vandaag, naar... Marcel verklapte het al. we gingen naar Phuket! Het eiland van zon, zee en strand. Eindelijk ontspannen!

Orchidaes
Koffers inladen en gaan met die banaan. Marcel had er ook nog voor gezorgd dat we een klein ontbijt mee konden nemen in de taxi zodat we deze onderweg konden opeten. Bij het vliegveld moesten we nog een klein uurtje wachten en dan vliegen....
In Phuket werden we opgehaald door een minibusje en na een halfuurtje waren we dan bij ons hotel, Orchidaes. Wederom geregeld door Marcel. Een gigantisch complex met zwembad en hele mooie kamers met uitzicht over Kata Beach en wederom een mooie badkamer en heel mooi balkon. We hadden een gratis upgrade gehad, waardoor we uiteindelijk in de supreme rooms terecht waren gekomen en dat was ook wel te zien.
Nadat iedereen zijn koffers/backpacks in de kamer had gezet was het eerst tijd om wat te eten. Het was inmiddels al 11.00 uur en om 06.00 uur hadden we alleen een klein ontbijt op.
Hierna is iedereen een beetje zijn eigen weg gegaan. Corine en Marc hebben het vooral rustig aan gedaan want zij hadden nog een beetje last van de jetlag. Lidi en Fred (de ouders van Marcel) gingen samen met ons Kata Beach ontdekken. Het was wel toeristisch (veel restaurantjes en winkeltjes) maar lekker rustig qua mensen en de zee was adembenemd blauw. Eind van de middag zijn we ook nog even het zwembad ingedoken en voor het avondeten had Fred een mooi restaurantje uitgezocht waar we heerlijk zijn gaan eten.
Marcel en ik hadden die middag ook nog besteed aan het uitzoeken van een leuk tripje voor de hele groep hier op Phuket. We zouden eerst een dag een busje huren en dan de volgende dag een boottripje met Lidi en Fred. Dan konden Corine en Marc lekker een stukje olifant rijden, want dat wilden ze nog graag doen. Lidi en Fred moesten de 21ste namelijk alweer weg (zij waren er al weer 1,5 week) dan zouden wij verder gaan naar Railey en Phi phi en was er geen goede mogelijkheid meer voor olifantenpret.

Vroem vroem
Na een goede nacht slapen, stonden we alweer op tijd klaar bij het buffet. Ze hadden genoeg te eten. Pannekoeken, frenchtoast, fruit, yoghurt, brood, croisantjes, muffins, verse eitjes, zelfs nasi en aardappelpuree! Heerlijk om eens zo uitgebreid en ongenegeerd te kunnen schransen bij het ontbijt. Ik voelde me een koningin!
Daarna met zijn allen de minibus in. Eerst naar 2 uitzichtpunten. De eerste keek uit over het strand waar we ook verbleven. Het uitzicht was mooi, maar niet verbluffend. Het tweede punt was echt wel erg leuk. Al onderweg kwamen we namelijk hordes scouts tegen. Groepjes met sjaaltjes en rood gesmeerde gezichten liepen de weg af en ons uitzichtpunt bleek hun trefpunt te zijn. Vol enthousiasme doken Marc en Marcel tussen de kinderen voor leuke shots. Maar ook het uitzicht was geweldig. Links was een rustig strandje met geweldige snorkelplekken en rechts een haven vol met blinkende witte zeilschepen. En ondertussen het blauw-turqoise water wat fonkelde in de zon.
Na deze dachten we alle punten gehad te hebben, maar wat bleek, de chauffeur had er nog 1 bijgepakt. We stopten nog op 1 punt en hoewel deze lang niet zo mooi was, stond hier wel een geweldige tempel helemaal volgebouwd met olifanten.
Na deze stop gingen we naar de "Big Buddha" Een enorme witte buddha die bovenop de berg stond zodat hij uitkeek over heel Phuket.
Wat wij echter niet wisten, was dat hij nog in aanbouw was. Gemaakt van marmer, was het namelijk een behoorlijk duur project en er werd dan ook volop donaties gevraagd voor de bouw. Onderweg naar boven werden er ook onderdelen tentoongesteld zoals de ogen, een stukje oor en stukken van de lotusbloem. Boven kon je hele stukken van het beton nog zien, beelden waren zelfs nog gedeeltelijk in plastic gewikkeld, maar de buddha zelf was erg indrukwekkend. Enorm hoog en groot keek hij op je neer en voelde je behoorlijk klein.

Na deze ervaring tijd voor lunch. Onze chauffeur wist een goed restaurant en zo zatten we pal aan het water te lunchen. Daarna vlug door voor de volgende stop. De grootste tempel van Phuket "Wat Chalong". En wat bleek er was een meerdaags festival aan de gang. Hordes mendsen kochten eten bij kraampjes (tja, we waren in Thailand), waren aan het bidden, voorspelde hun toekomst met stokjes of waren gewoon aan het luieren in de schaduw. Rotjes klapten in de wierrook ovens op het terrein en overal liepen mensen! Een prachtig gtezicht om te zien.
Daarna wilden we nog naar een waterval toe. Ook dit bleek een gelukkige keuze, want als vrije dag, waren er vele lokale jongeren aan het zwemmen in het water rondom de waterval. Marcel en ik besloten ook een duik te wagen en klommen in het koude water. Het werd behoorlijk diep op een stukje en hier sprongen dan ook de jongens vanaf een smalle richel naar beneden. Ze daagden Marcel nog wel uit, maar hij wilde toch liever niet het risico hebben een been te breken. We zijn nog wel even onder de waterval zelf gaan staan voor een verpletterende douche en daarna snel eruit en afdrogen. Want het was alweer laat.

De boot op
Na het eten en wat slaap was het de volgende dag alweer tijd voor het geplande boottripje. We wensten Marc en Corine veel plezier en vertrokken toen richting de haven. Hier lag een gemiddelde boot klaar, met koffie, thee, frisdrank, fruit en zelfs koekjes. We zouden ook nog een lunch krijgen en we werden hard aan het lachen gemaakt door onze gids die het welkomstpraatje hield. Bij de eerste stop werden we elk met 2 of 3 man in een kano met een bootman geplaatst en door een grot heen gevaren naar de lagune aan de andere kant. Hier zatten enkele hongerige apen al te wachten, maar ook de rotsmuren waren prachtig.
Daarna weer een stukje verder varen en opnieuw verschillende stukken bekijken vanuit de kano's en genieten van de prachtige omgeving.
De derde stop was bij het gedoopte "James bond" Island. Hier was lang geleden namelijk Golden eye opgenomen. Het was hier dan ook druk met toeristenkraampjes en fotograferende mensen. Daarna weer snel terug naar de boot, waar een overheerlijke plaatselijke lunch stond. Vers gegrilde vis, gefrituurde zeebeestjes, vers gewokte groentetjes en heerlijke kippenpootjes. Daarna was de volgende bestemming alweer bijna in zicht. Nog even zonnen op de punt van de boot en toen konden we nog lekker een stukje zwemmen in de blauwe zee.
Voor we het wisten was de dag om en waren we 5 uur terug. Tijdens het avondeten hoorden we de enthousiaste verhalen van Marc en Corine. Corine had zelfs nog bovenop de kop!!! van de olifant gezeten. Een mooie dag dus.

Snorkelpret
We hadden nog 1 dag met zijn 7-en, maar allemaal wilden we eigenlijk ontspannen. Marcel wilde vooral niet te lang in de zon, want je verbrande levend, maar we waren wel allemaal nieuwsgierig naar het strandje wat we hadden gezien op het uitzichtpunt.
Lidi en Fred bleven in het hotel, maar wij besloten met zijn 5-en te gaan zwemmen en snorkelen bij dat strandje.
De spullen waren ingepakt en voor we het wisten waren we er. Snorkel gehuurd en na wat uitleg aan Jessica over hoe je moet snorkelen zonder een mond vol zeewater zwommen we tussen de vissen. Vol blijdschap deelde Corine en ik de visjes die we zaggen. Corine zag zelfs nog een soort van enorme slang, maar ik kon hem niet meer zien, dus weet niet precies wat het was. Wel zaggen we volop maanvissen en zelfs een papagaaivis. Allemaal prachtig. Mijn duikbloed ging alweer borrelen.
Uiteindelijk ben ik nog 2 keer gaan snorkelen. 1 x met Marcel en nog 1 x met Corine.
Van de laatste keer kreeg ik echter die avond spijt, want mijn billen waren felrood. Een beetje pijnlijk...

Die avond moesten we afscheid nemen van Lidi en Fred, want die moesten weer op weg naar huis. Het waren mooie dagen geweest, iedereen had er van genoten. En weer een nieuw stuk moest beginnen, want nu wilden we toch wel echt gaan duiken.