Groetjes van Jessica en Gwendolin

vrijdag 29 augustus 2008

De omgeving van Xian verkennnen

Terracottaleger

Dinsdag zijn wij naar het terracottaleger gegaan. Als je in Xi'an bent, moet je daar toch eigenlijk wel naartoe.
Anders ben je toch geen echte toerist. Met de bus was ht een klein uurtje rijden. Daar aangekomen bleek het niet zo druk te zijn, dat viel weer mee. Jeeh!
Eerst naar de 360 graden bioscoop, waar de geschiedenis werd vertelt van het terracottaleger. Met verschillende veldslagen (wat overigens heel slecht geacteerd werd) en hoe het leger is gemaakt. Daarna naar pit 3 dit was de kleinste van de 3 opgravingen, waar alles nog erg goed bewaard was gebleven. Pit 2 was iets groter maar veel was hier vernietigd. Het terracottaleger was dan ook in het verleden ontdekt door rebellen die een deel van het leger hebben kapot geslagen en in brand gestoken. De laatste was pit 1. Deze bestond uit een leger van 6000. Heel bijzonder om te zien. Elke soldaat ziet er ook iets anders uit, in gezicht, maar ook postuur en ook aan de kleding en de houding kon je zien in welke rang ze zaten.
Er was al veel van het terracottaleger uitgegraven maar een groot gedeelte zijn ze nu nog steeds mee bezig.

Huaqing Hot Springs
Met de bus van het terracottaleger kwam je ook langs Huaqing Hot Springs. We hadden nog genoeg tijd dus gingen we ook deze bekijken!
Eenmaal binnen werden we weer toegeschreeuwd door de vele souvenirkraampjes en een mevrouw die ons door middel van karretjes het park kon laten zien. Dat we wilden lopen, kon ze toch echt niet geloven! "Is free!" riep ze ons nog na, maar wij hebben onz eloop training hard nodig.

De hot springs zijn een erg mooie plaats waar vroeger het badhuis van de keizer, keizerin en de concubines was. Midden tussen de natuur, ingesloten tussen twee bergen. Met veel vijvers met goudvissen en verschillende hotsprings die luxe baden en fontijnen vorzagen van water.
Je kon het warme water ook zelf voor 0,50 yuan ervaren (5 eurocent). Ondanks dat het water erg warm was, was het voor ons een welkome afkoeling van de warme dag. Al snel waren we elkaar dan ook aan het natspetteren en rende we als kleine gilllende kinderen rond de fonteinen.
Verder werd er ook een echte show gegeven met fel gekleurde kleding en veel muziek. Dit was een hele leuke ervaring. Zie onze foto's als je een indruk wil krijgen.
Daarna jammer genoeg weer terug naar Xi'an, de drukke stad met zijn dikke laag smok weer in.

Tang Dynasty park
Woensdag hadden we eigenlijk onze bergtocht gepland, maar doordat we te lang in bed waren blijven liggen en de reis nogal een eind weg was, besloten we het de volgende dag te doen en vandaag naar Tang Dynasty theme park te gaan. Dit is eigenlijk een groot park, met oude chinese huizen, mensen verkleed uit de Tang tijd en veel optredens. Nu was het die dag voor de helft van de prijs, misschien omdat het niet druk was en er dus weinig viel te beleven, maar wij vonden het niet erg. We hebben de traditionele muziek uit die tijd meegekregen, veel dans en acrobatiek (waar de chinesen echt dol op zijn) en verder veel gemaakte landschappen. Het was in ieder geval leuk om er rond te lopen, vooral omdat westerse toeristen dit vaak overslaan.

Berg Han Suan
Ook de natuur in, bestond tot de mogelijkheden in de buurt van Xian. Donderdag eerst nog even de bus zoeken, maar nadat we de vertaling lieten zien, begrepen de meeste mensen ons wel en wezen ons de juiste weg.
Na een halfuurtje wachten in de bus (want ja de bus moet wel vol zijn, wil die vertrekken) gingen we onderweg naar Han Suan. Ongeveer anderhalf tot twee uur rijden.
Daarna werden we de bus uitgeleid en richting een restaurantje gestuurd. Raar!
Een chinees koppel, wat aardig engels kon, vertelde ons dat ze daar uit gingen leggen hoe we naar de berg moesten komen. Uiteraard in het chinees, wat we niet konden verstaan, maar toch braaf naar hebben geluisterd.
We liepen maar met het chinees-engelse koppel mee, naar de kabelbaan, omdat we zelf eigenlijk ook niet goed wisten waar we heen moesten en een tolk is wel zo handig.
Met de kabelbaan rechts van de berg kun je naar de top komen en van daaruit wandelingen maken, dit scheelt veel tijd en als je maar dag wilt kun je dus toch veel dingen zien. Bij de ticketoffice aangekomen, moesten we alleen 200 yuan betalen (20 euro) per persoon! 100 voor kabelbaan en 100 voor toegang. Zoveel geld hadden we niet eens bij ons. Voor jullie referentie, voor een maaltijd met twee personen ben je in china gemiddeld 30 yuan kwijt.
We besloten de andere ingang te nemen die via de Jade garden tempel loopt (wat een ongelooflijk mooie tempel is). Hier hoefde je niet de kabelbaan te nemen maar gewoon de benenwagen, wat we eigenlijk toch al het liefste deden. Het toegangsticket was nog steeds 100 yuan (belachelijk duur!) maar ja we hadden niet voor niks bijna 2 uur in de bus gezeten!
De route naar boven was erg mooi. Je loopte op een breed stenen pad lansg een bergstroompje met kraakhelder water. Af en toe kan je van het pad af naar beneden om te kijken bij de kleine watervalletjes die rechtstreeks uit de berg komt of om pootje te baden. We waren 1 van de weinigen die de route omhoog liepen, veel mensen liepen deze route naar beneden, waarschijnlijk nadta ze omhoog met de kabelbaan waren gegaan. Ondanks het stenen pad was, was het een erg zware klim. Er waren veel steile stukken en later werd het zo steil dat er alleen nog maar trappen waren。 naast de Mooie natuur kwamen we ook nog een stuk trap tegen dat was behangen met sloten en rode linten. Het slot schijnt symbool te staan voor de familieband, werd ons later verteld. Het zag er echter wel indrukwekkend uit.
We hadden in ieder geval genoeg water bij ons. 2 liter per persoon. Dit was ook wel nodig door al het vocht wat we verloren door het zweten. Onze rugzakken waren zelfs helemaal doorweekt.
We konden niet helemaal de top halen. De bussen vertrokken namelijk ook weer vroeg.
De eerste heuvelrug hadden we gehaald, in ieder geval na 3,5 uur. Een appeltje voor de dorst voor deze zware beklimming, was onze troffee.
En dan met pijnlijke kuiten weer naar beneden. Het begon ook te regenen wat het er niet gemakkelijker op maakte. De regen maakte de stenen glibberig en door op de voegen te lopen kon je voorkomen dat je steeds onderuit gleed. Uitkijken dus.
Onderweg kwamen we nog een man tegen met soort van knapzak tegen waar gemiauw van een kat uitkwam. We wilde allebei niet weten wat hij met deze kat ging doen.
Na 2,5 uur voorzichtig schuifelen waren we beneden. Hier bleek dat we nog anderhalf uur op de bus moesten wachten, hij kwam pas rond 19.40 uur. Eerst maar even eten. We kwamen bij een klein restaurantje. Waar ze niet konden geloven dat 2 westerlingen, bij hun kwamen eten! We werden dan ook aangestaart en door een groep chinese mannen uitgenodigd om bij hun aan te schuiven, maar dat hebben we vriendelijk afgeslagen.
Na een lekkere maaltijd zijn we uiteindelijk rond 20.15 vertrokken en waren we 22.00 uur thuis. Compleet gesloopt en uitgeput waren we blij dat we in ons bed konden duiken.