Groetjes van Jessica en Gwendolin

woensdag 26 november 2008

We seen it, done it, got the picture to prove it!

Agra de stad van de Taj Mahal. We gingen het zien en beleven.

Fatepur Sikri
Wat later dan verwacht (20.00 uur) kwamen we aan in Agra. We werden door de autorickshow gedropt in het "Taj Gang" gebied. Hier zitten veel hotels en restaurantjes en dichtbij de Taj Mahal. Ook erg belangerijk. We besloten eerst onze spullen bij het hotel te droppen en daarna wat te gaan eten bij Joney's Place. Wat erg lekker was. Goed eten en voor een goede prijs.
Beiden waren we erg moe van de hele dag en de reis dat we vroeg zijn gaan slapen. De volgende morgen zijn we weer gaan ontbijten bij Joney's Place. De muesli daar is hemels. Heerlijk!
Na een goed ontbijt toch maar even van hotel gewisseld en dat liet ik het hotelpersoneel ook wel weten. De bedden waren niet goed, het was te luidruchtig en de douche te koud. Dan wordt er nog door het hotelpersoneel gevraagd:"Wilt u niet van kamer verwisselen?" Beiden zeiden we luidkeels:"NEE!".
We gingen nu naar Shayaman hotel. Een hotel gerund door muslim mannen met lange baarden apart maar wel grappig. Na dat alles geregeld was, hadden we besloten om vandaag naar Fatehpur Sikri te gaan. Een uurtje met de bus met indiers die je maar raar aan zitten te kijken omdat je blank bent. Na drie kwartier kwamen we aan in Fatepur Sikri.
Eerst even zoeken door de kleine straatje waar we moesten zijn. Onderweg zagen we nog kinderen die van de heuvel aan het glijden waren met karton als een soort surfbord. Eenmaal daar aangekomen stonden we voor de grote poort van de moskee met prachtige beschilderingen. Eerst de schoenen uittrekken natuurlijk en dan naar binnen. Het had een heel groot binnenplein met in het midden een wit marmeren tombe van een koning. Nadat we dit aandachtig aan het kijken waren vroegen er ook nog 2 meisjes of we met ze op de foto wilden. Natuurlijk, geen probleem. We liepen ook nog naar het paleis dat in dit stadje was te vinden. Erg mooi maar ook heel veel van dezelfde stijl die we al gezien hadden en het meeste is zo mooi gerestaureerd dat het originele paleis niet meer terugziet. Je ziet afentoe wel eens een muur die echt orgineel is maar het meeste is allemaal de laatste jaren gemaakt.
Na een uurtje besloten we om wat te gaan eten. Het was alweer 14.00 uur en we hadden toch wel honger. We kwamen bij een restaurantje uit waren op het dak konden zitten en genieten van het uitzicht. Er zat daar ook een japanse jongen waar we mee aan de praat raakte, althans dat dachten we. Hij bleek uit Brazilie te komen en even voor een weekje naar India te gaan. De terugreis hebben we ook nog even met hem gekletst in de bus. Een aardige jongen maar voor een week naar India? Dat is wel erg kort en eer dat je gewend bent kan je alweer naar huis.
De rest van de dag nog even gerelaxt want de volgende morgen moesten we vroeg ons bed uit voor de Taj Mahal.

Taj Mahal en de rest
De volgende morgen werden we gewekt door de moskee, een deur verder. Een mooie tijd om op te staan. Het was 05.45 uur. Het was 10 minuutjes lopen naar de Taj Mahal. We dachten dat we een van de weinige waren die zo vroeg waren opgestaan, dit hadden we verkeerd gedacht. Er stond namelijk al een rij van minimaal 50 man. Pas rond 06.15 uur a 06.30 uur gingen de gigantische houten deuren met een hoop gekraak open. Na de security check konden we dan eindelijk naar binnen. Daar stonden we dan, voor de Taj Mahal met nog 100 man en iedereen had zijn camera gereed. En ja, het ziet er net zo uit als het plaatje maar erg groot en indrukwekkend en nu was het nog redelijk rustig. We zijn ook nog even in de Taj Mahal geweest maar dat was toch niet zo indrukwekkend. Het is namelijk gewoon een tombe met een paar grafstenen erin, maar het gebouw eromheen is zeer imposant. Na genoten te heben van de Taj Mahal hebben we ook nog een filmpje gemaakt, helaas kunnen we die tijdelijk niet op onze blog zetten maar je kunt hem vinden onder:

Na wederom een goed muesli ontbijt te hebben genuttigd werden we door onze rickshaw rijder gebracht naar het Agra Fort. Een groot fort waar de koning opgesloten was, waar hij kon turen naar zijn vrouw. Haar tombe lag namelijk in de Taj Mahal. Wat wel heel raar was dat je vanaf twee punten kon kijken naar de Taj Mahal, eentje wat verder dan de ander, maar de degene waar je verder van de Taj Mahal afstond leek dichterbij. Echt heel bizar!
Het was een gevangenis voor de koning, maar geen normale zoals tralies want het was allemaal marmer, erg mooi. Gwen werd ook nog even aangesproken door jongens of ze van haar een foto mochten maken. Nadat ze nee zeiden, droopden ze toch maar af.
Hier hebben we wel vaker last van de foto wordt dan vaak gebruikt om op te scheppen bij hun vrienden en daar hadden we beiden geen zin in.
Na het agra fort zijn we richting de baby taj gegaan. Zoals het ook al zegt de Taj Mahal in het klein. De baby Taj is 22 jaar eerder gebouwd dan de Taj Mahal. Het was eigenlijk het voorbeeld voor de Taj Mahal. Erg mooi om even rond te lopen en een stuk minder toeristisch.
Daarna was het de beurt aan Akbar's Mausoleum. Weer even rijden met de rickshaw, was erg mooi. Uiteindelijk zijn we nog even bij een soort strandje geweest waar je uitzicht had op de achterkant van de Taj Mahal en waar tegelijkertijd een aantal buffalo's aan het baden waren.

Daarna zijn we teruggegaan want onze trein richting Jaipur zou vandaag vertrekken om 17.40 uur. Eerst even gegeten op het station en daarna richting de treinen. Helaas gebeurt hier regelmatig dat de treinen vertraging hebben (Ja, meer dan in nederland) en om 18.45 ur konden we dan eindelijk in de trein stappen richting Jaipur.