Groetjes van Jessica en Gwendolin

dinsdag 23 september 2008

2 dagen fietsen

Omdat we vlakbij een meer en mooie omgeving zitten, hadden we bedacht: "fietsen huren dat is een goed idee".Nadat we eerst gekeken hadden waar je goede fietsen kunt huren (versnellingen is toch wel handig) gingen we de eerste dag onderweg.Eerst nog wel even wennen natuurlijk. De remmen werkte in ieder geval goed. Dan nog opletten dat je op de goede kant van de weg gaat rijden. Ze rijden hier namelijk links. Dit leer eigenlijk vrij snel.

Peace Pagoda
Vandaag naar de Peace Pagoda. Vanuit het meer kan je die mooi zien liggen. Helemaal bovenop een berg, maar we laten ons natuurlijk niet afschrikken, dat doen we even.
Eerst een halfuurtje fietsen. We probeerden nog op kleine wegen te rijden maar dit liep of dood of kwam weer op de grote weg uit. Jammer, maar helaas.
Na een halfuur fietsen kwamen we een bord tegen met Peace Pagoda. Dat pad was helaas niet te fietsen maar wel te bewandelen. Onze fietsen konden we stallen vlakbij het pad. De jongen die daar zat zou er wel op letten tegen betaling uiteraard. We hoefde alleen wat uit zijn shop te kopen.
Goede deal toch?

We gingen onderweg. Eerst een breed pad maar al snel werden het treden van steen, en nog meer treden en nog meer treden. Het hield maar niet op. Onderweg natuurlijk wel even gestopt want het was wel bewolkt, maar wel erg benauwd wat het er niet beter op maakte. We kwamen onderweg nog schoolkinderen tegen, die er minder moeite mee hadden en het maar raar vonden dat we zoo hijgden en zweten. Onderweg kwamen nog allemaal exotische dieren tegen. Nee, geen tijgers maar wel aparte spinnen, grote mieren, prachtige vogels en uiteraard de koeien en geitjes.
Uiteindelijk hebben we anderhalf uur over de hele klim naar boven gedaan. Kom je bovenaan en zie je ook een helikopterplatform. Toch een beetje een gemiste kans natuurlijk! hihi.
Peace Pagoda was erg mooi om te zien met uitzicht over het hele meer en heel Pokhara kun je zien liggen. We zijn niet te lang gebleven want de zon brak door en dat was toch wel heel erg warm. Naar beneden, weer honderen misschien wel duizenden treden naar beneden.

Beneden aangekomen zijn we weer terug gegaan naar ons hostel. We hadden het allebei wel gehad. En na een heerlijke douche en maaltijd zijn we lekker ons bedje ingedoken

Dag van de grotten
'S-Nachts hoorden we opeens wat geritsel bij Gwen d'r tassen. Oh jeeh! Allebei zaten we rechtop in bed. De dag daarvoor hadden we van onze buurman al leuke verhalen gehoord dat hij buiten midden in de nacht een opengereten wildzwijn zag liggen. Wat waarschijnlijk door een beer of tijger was aangevallen. Maar nee, zo erg was het niet.
Nadat Gwen ging kijken, schoot er opeens wat weg. We dachten in eerste instantie aan een rat maar dit bleek een hagedis te zijn die ook wel zin had in chocolate chip cookies. Deze hadden we namelijk vergeten in de tas te doen. Na deze schrik zijn we allebei weer gaan slapen.

Nadat we ontbijt hadden gingen we vandaag weer op fietsavontuur. Ditmaal meer naar het noordoosten waar een aantal grotten waren en waar ook een tibetaans vluchtelingenkamp lag.
Nadat we alles bij elkaar geraapt hadden, gingen we onderweg. Het was nog wel een pittig stukje, veel bergopwaarts dus de versnellingen kwamen goed van pas. Door de drukke straten van Pokhara maar ook door de kleinere straatjes en uitkijken dat je niet door een bus omver wordt gereden. Die vegen je hier namelijk graag van de weg af.

Na ongeveer anderhalf uur kwamen we bij een hindoestaanse tempel uit. Nadat we tien keer tegen de gids hadden gezegd dat we geen gids nodig hadden, gingen we naar binnen. Een mooie en oude hindu tempel. Na een kwartiertje gingen we weer verder.
We kwamen uit bij de Bat Cave. Een grot die vol zou zijn met vleermuizen. Nadat we hier ook weer de gids van ons afgeslagen hadden, we hadden toch geen gids nodig in een grot? Dat konden we allemaal zelf wel. En de gids:"You might get lost!"
We hadden beide onze headlights bij ons en naar binnen gingen we. Dit was toch wel heel cool. Zelf de grot gaan verkennen. Het waz harstikke donker en geen aangegeven padden dus we gingen op zoek naar een tunnel.
Dat verkennen was alleen van korte duur. Nadat we een kleine gang doorliepen kwamen we in een grote hal en dat was het enige wat de grot inhield. Zelfs geen enkele vleermuis te zien, maar ach het zelf ontdekken van de grot was wel heel cool!
Daarna door naar de Mahadera grot ongeveer 5 a 10 minuutjes doorfietsen naar het noorden. Deze grot was wel iets groter ongeveer 5 of 6 keer zo groot als de eerste grot maar deze was behangen met lichtjes, dus het verkennen hield hier weinig in.
Het plan was om daarna nog naar het tibetaanse vluchtelingenkamp te gaan maar allebei hadden we last van zadelpijn en zin in een douche.
We reden terug. Dit was een aparte ervaring op zich. Omdat we de heenweg voor het grootse deel bergopwaarts hadden gereden, moesten we nu voor het grootste deel bergafwaarts rijden.
Dat was wel heel cool. 75% van de tijd zaten we dus op onze fiets zonder te trappen en schoten we door de straten. Wel uitkijken voor kuilen natuurlijk. Ik voelde me wel een beetje een tour de france renner. hihi.

De rest van de middag hebben we nog winkels bezocht om marcel te helpen met z'n bedrijfje "Straid" en uiteraard nog gerelaxt. Wat zullen we morgen ontdekken?