Groetjes van Jessica en Gwendolin

woensdag 3 september 2008

Toeristen van Chengdu

Nadat we gesetteld waren in het hostel, gingen we de eerste dag in Chengdu de stad verkennen.

Wushan Temple
Eerst op zoek naar de tempel. Deze was redelijk snel te vinden alleen het ticket office waar we ons kaartje moesten kopen, was wat moeilijker. Het was namelijk een gat in de muur van ongeveer 30 bij 20 cm. Geld door het gat, tickets terug en daarna naar binnen.
Het was een erg mooie tempel met uiteraard veel goud en je kon zelfs je eigen wierook aansteken om de goden gunstig te stemmen wat gratis door de tempel ter beschikking werd gesteld. De tempel was erg ruim opgezet met grote tuinen.
Ook hadden ze een "free life pond". Zoals het woord het al zegt, een vijver met veel vrij leven.
Kleine vissen en grote vissen en heel veel schildpadden. Het moesten er zeker wel een paar honderd zijn. Zoveel schildpadden had ik nog nooit gezien.
Met de lunch was eerst het plan om een kopje thee te drinken bij het teahouse in de Wushan Temple. Het was alleen een beetje aan de pittige prijs. 10 yuan (1 euro) voor een kopje echte chinese thee. Er was echter ook een vegetarisch restaurant, wat gelukkig wat goedkoper was. Hier hebben we heerlijk gegeten. Hoewel ze claimden vegatarisch te zijn bleek dat niet helemaal waar. Vlees genoeg in ieder geval en erg goedkoop. Voor een stevige maaltijd voor twee, betaalde we 26 yuan (2,60 euro). We zijn toch echte nederlanders, he!

People's Park
'S-middags naar het People's Park. Er werd ons namelijk geadviseerd om dit 's-middags te doen, want dat moest bijzonder zijn. We kwamen er al snel achter waarom.

Het hele park bestond uit een muziekschool a la sportschool. Overal werd er muziek gemaakt en iedereen stond er van te genieten of deed luidkeels mee met de zangers en zangeressen. Boekjes kon je ter plekke kopen met de teksten.
Ook werd er een soort aerobic gedaan. Er werd muziek aangezet en mensen maakte er speciale bewegingen bij. Zelfs de mannen deden mee.
Zie onderstaand filmpje.

Ook was er nog een klein kermisje. Alleen dit was erg verlaten. Alleen de mensen die dit bediende waren nog aanwezig en vaak lagen deze ook slapend in hun stoelen.

Grand Budha, Leshan
De tweede dag. De dag van de Grand Budha of op zijn chinees 'grant budha'. 'S werelds grootste boedha van 71 meter hoog en oren van 7 meter. Als je er naast staat kun je nog de teen aanraken, maar hoger kom je echt niet!
Vroeg eruit (07.00 uur) en dan met de lokale bus naar het busstation. Wachtend op de lokale bus stond het personeel van het tegenoverliggende ziekenhuis buiten. Er klonk muziek en nu?
Het gehele staf deed een soort van ochtendgymnastiek. Inclusief dokters en zusters in uniform. Die nemen het liedje "Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach" (Giel Beelen, 3FM) wel heel letterlijk. Met bewondering hebben we ernaar zitten kijken!
Het busstation voor de lange afstandsbussen zag er wederom uit als een vliegveld hal. Eerst naar binnen en kaartje kopen en dan wachten tot je bus verschijnt en dan weet je door welke doorgang je mag gaan om te vertrekken naar je bestemming.
Helaas konden we pas de bus van 09.30 uurpakken. Na nog een uur wachten vertrokken we dan eindelijk, maar onderweg kregen we pech! Na een paar keer stoppen langs de rand van de snelweg en wat kijken bij de motor, zijn we uiteindelijk maar gestopt bij een grote parkeerplaats bij een benzinestation. Een soort van olie kwam van de onderkant van de bus, pik zwart. Er werden kranten aangesleept om de troep op te vangen. Dat zag er niet goed uit. De plaatselijke wegenwacht werd gebeld en met 3 man sterk was de bus binnen 1,5 uur gemaakt. Gelukkig hadden we een wc en nog wel 1 waar we erg om konden lachen.
De bus zou er in eerste instantie twee uur over doen. Uiteindelijk kwamen we pas rond 12.30 uur aan. Daarna nog even zoeken. Wat nog een heel gedoe was.
Eenmaal de rivier gevonden, wisten we nu waar we heen moesten. Inmiddels was het alweer 13.30 uur en we begonnen toch wel honger te krijgen. En waar zijn de straatverkopers dan, als je ze nodig hebt? Dan maar even een snelle hap bij de KFC.

Het smaakte ons erg goed en met volle energie besloten we toch maar om de bus te nemen. Lopen zou wel erg ver worden. We wilden in eerste instantie met de ferry gaan. Deze was namelijk maar 3 yuan (30 eurocent) maar daar aangekomen bleek deze niet meer te varen. Ze waren hard met onderhoud bezig. Dan maar met de toeristenboten. Wel 50 yuan (5 euro) maar ja beter iets, dan niets. Dit bleek echter wat tegen te vallen. Je gaat op de boot, stopt ongeveer 10 minuten voor de Grand Budha om foto's te maken en gaat weer terug. Je kon ook nog via een trap omhoog naar de Budha klimmen maar dit was alleen mogelijk als je een bus nam naar het andere gedeelte van het eiland. Dit was niet wat we verwacht hadden, als trouwe lonely planet lezer, hadden we evrwacht an de andere kant te worden afgezet, maar niets bleek minder waar. We gingen gewoon terug naar start, we ontvingen geen 20.000 euro. Omdat het al 16.00 uur was besloten we terug te gaan en niet meer naar de Budha zelf te gaan. Tenslotte moesten we nog zorgen dat we een bus terug konden krijgen en we wisten niet eens zeker welk busstation we moesten nemen.
Gelukkig ging het ditmaal in 1 keer goed. En om de pijn wat te verzachten, bleek het nog een extra luxe bus te zijn ook nog.

Pandaberen en wisselgeld

Het is donderdag en vandaag vertrekken we om half negen naar Lhasa. Wederom een treinreis van 2 dagen. Dus nog even snel de grote atractie van Chengdu meepakken in de vroege ochtend.

Panda's! Het panda breeding centre ligt ongeveer 20 minunten rijden van ons hostel en is wereldberoemd. Met ruim 40 inwoners heeft het bijna 0,5% van de totale pandabevolking van de wereld in zijn muren wonen. 1 probleem, panda's zijn vooral inde ochtend actief, en ze worden om half negen gevoerd wanneer ze dus het interessants zijn. Dus wederom vroeg opstaan. Ditmaal half zeven want de bus doet er 2 x langer over. Gelukkig kregen we nog een aanbod voor een gedeelde taxi en konden we toch nog even ontspannen.
Het panda centre is gigantisch. Het is een enorm bamboe en subtropisch park, met 6 grote afgezette gebieden met verschillende panda's. Eerst wilden we naar de kraamkamer, want daar werden net de kleintjes behandeld. Helaas foto's mochten niet, maar ze waren lief!!! Opeens leek 1000 yuan om op de foto te mogen met zo een kleine dropje helemaal niet veel geld meer.
Gelukkig hadden we niet zoveel bij ons.
Daarna verschillende leeftijdsgroepen, van tieners tot volwassen beren en de rode panda. Deze kleine neef was duidelijk een stuk actiever dan de grote versie en scharrelde dan ook vrolijk rond tussen de bomen. Alle beren hadden trouwens ruime hokken met natuurlijk terrein en veel mogelijkheden om te verstoppen voor de nieuwsgierige ogen. Kijk als ze zo nu eens hun dierentuinen zouden inrichten, dan was het nog wat.
In de middag moesten we nog geld wisselen, wat ook nog een hele opgave bleek. uiteindelijk vonden we een bank die groot geneog was om 1000 yuan om te wisselen naar dollars. Buiten stonden mannen luid te schreeuwen of we geen geld bij hun wilden wisselen.
Nope, de bank is veiliger en vaak voordeliger. wel wat ingewikkelder. Ze maken kopien van je paspoort moet een formulier invullen en dan weer naar een andere balie om te wisselen. Al met al kost het je al gauw een uur om wat dollars te krijgen, maar we hebben ze dan ook hard nodig straks aan de grens van Nepal.
Na nog wat boodschappen zijn we nu helemaal klaar voor de trein. Dat betekend dus ook even geen nieuws. Misschien nog in Lhasa, maar we kunnen niets garanderen. We houden jullie op de hoogte!